Roger Vertenten zwaait af bij Speedy Airport Service

Roger Vertenten zwaait af bij Speedy Airport Service

Na bijna 25 jaar kreeg Speedy Airport Service afgelopen maand een nieuwe baas. Roger, die Speedy in 1997 opstartte, geniet sinds 1 november van een welverdiend pensioen. Achter de schermen heeft zijn zoon Wim al enige tijd de dagelijkse werking overgenomen, sinds begin deze maand is zijn pensioen nu ook officieel.

Always Speedy...

Het is moeilijk om te verwoorden wat Roger allemaal betekend heeft voor Speedy, maar we gaan het toch proberen. "Always Speedy..." is de Whatsapp status van Roger en die 2 woorden vatten het eigenlijk heel mooi samen. Vluchturen dubbelchecken, het verkeer opvolgen of puzzelen met de planning, van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat was Roger in de weer. Op z‘n eentje heeft hij Speedy vanuit het niets opgebouwd tot de bloeiende zaak die het nu is. Enfin, door corona is het nu wel even wat minder natuurlijk.

"De eerste jaren van Speedy waren niet gemakkelijk", vertelt Roger. "Luchthavenvervoer was toen helemaal nog niet gekend, niemand wist wat dat was. Ik combineerde Speedy toen ook nog met een fulltime job in een boekbinderij, geen eenvoudige combinatie. Mijn zus Jeanine deed toen vaak de telefoon terwijl ik in de boekbinderij werkte of zelf op baan was met klanten."

Sinds die start is er veel veranderd. "De reissector is als het ware ‘ontploft‘. Vroeger was reizen een luxe, iets dat enkel voor de welstellende mensen was. Nu neemt men voor alles het vliegtuig, zelfs meerdere keren per jaar." Zo is ook Speedy door de jaren heen kunnen groeien.

Roger Vertenten op pensioen

Passie en plezier

"Ik wilde met Speedy een service aanbieden waar de mensen achteraf echt tevreden van zouden zijn. Voor mij is dat altijd de echte kracht van Speedy geweest. Chauffeurs die hun werk met passie en plezier deden en iedere klant wilden ‘soigneren‘."

De aanwerving van de chauffeurs is dan ook altijd zeer belangrijk geweest voor Roger. "Iemand die bij Speedy komt solliciteren moet het juiste profiel hebben, niet iedereen is zomaar geschikt om chauffeur te zijn. De rol van een chauffeur wordt ook vaak onderschat, het is meer dan enkel met de auto rijden."

Roger is altijd een perfectionist geweest. "Ik haalde plezier uit het controleren van alle gegevens op fouten. Veel werk, maar daardoor is er in al die jaren gelukkig weinig verkeerd gelopen. En als er dan toch iets fout ging - wat onvermijdelijk is - moet je het zo goed mogelijk oplossen natuurlijk. Maar als er dan achteraf een klant belde om te zeggen dat hij echt tevreden was, ja dat doet enorm veel deugd. Sommige klanten brachten zelfs een cadeautje mee van op reis voor de chauffeur."

Wat gaat hij het hardst missen? "Zonder twijfel het contact met de klanten, zowel in de auto als aan de telefoon. Je bouwt toch een soort van relatie op met de vaste klanten, dat ga ik zeker missen. Maar ook de vele koffiemomenten met de chauffeurs op vrijdag."

Noodgedwongen met pensioen

"Ik heb eigenlijk altijd gedacht dat ik nooit met pensioen zou gaan, dat ik zou blijven werken tot ik erbij neerviel", lacht Roger. "Maar door mijn ziekte is de situatie nu anders en moet ik dus wel noodgedwongen met pensioen. Maar ik kijk met een heel goed gevoel terug op mijn Speedy-jaren, ik heb het altijd heel graag gedaan."